Hramul Manastirii Moisei, 15 August

PROGRAM 14-15 august


– Ora 18:00 Vecernia cu Litie

– Ora 22:00 Privegherea cu Prohodul Maicii Domnului,
Urmat de Dezlegarile Sf. Vasile cel Mare

– Ora 02:30 SF. Liturghie în ucraineana (în biserica)

– Ora 04:00 Sf. Liturghie cu împartasirea credinciosilor (pe altarul de vara).

– Ora 06:00 Sfintirea apei

– Ora 07:00 Sf. Maslu

– Ora 08:00 Parastas

– Ora 10:00 Sf. Liturghie Arhiereasca

Pregatirea pentru hram

     Ne referim în primul rând la Episcopie. În Maramures sunt mai multe parohii care au bisericile cu hramul Adormirea Maicii Domnului. Fiecare parohie ar dori sa-si sarbatoreasca hramul cu un sobor de preoti si diaconi în frunte cu un ierarh. Cum Episcopia Maramuresului si Satmarului are numai doi ierarhi, înainte avea numai unul, asemenea hramuri se pot desfasura numai la doua biserici. Pentru a putea cuprinde mai multe biserici parohiale, la acestea hramurile nu se fixeaza pe data de 15 august, ci în duminica de dinainte si în cea de dupa 15 august. Unde ierarhii nu pot ajunge la praznicile din aceste duminici este trimis exarhul manastirilor sau un consilier ori alt delegat al Episcopiei Ortodoxe Române a Maramuresului si Satmarului. Ziua de 15 august este rezervata Manastirii Moisei.
La manastire pregatiri intense se fac cu mult timp înainte. Parintele staret adreseaza invitatia ierarhului eparhiot sa prezideze maritul sobor de la hram. De asemenea invitatii protoirerilor si preotilor din tinut. Uneori este invitat înca un ierarh, cum a fost cazul din 1998, când, alaturi de Prea Sfintitul Iustin Sigheteanul, a fost invitat si Înalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, pentru ca în ziua urmatoare, duminica 16 august, de ziua Sfintilor Brâncoveni, trabuia sa fie alaturi de Prea Fericitul Parinte Teoctist, la Sfintirea Catedralei Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril din Sighetu Marmatiei. Urmeaza asigurarea cazarii si mesei pentru invitati, pregatirea cabinetelor si preotilor pentru spovedire, paza pentru buna desfasurare a slujbelor, care cuprinde un program foarte bogat si se extinde pe trei zile si nopti. La acestea se adauga pregatirea bisericilor, a altarului de vara a pangarului, a parcarii pentru masini, a spatiului pentru multime, a gradinii manastirii, etc.
Pregatirea Credinciosilor este o activitate ampla. Ea se desfasoara în multe parohii. Luam ca hram de referinta, pe cel din 2011, la care au fost prezente vreo 40 de procesiuni din 40 de parohii. În zilele si serile Postului Sfintei Marii, în acest timp fiecare parohie si-a pregatit procesiunea cu un repertoriu destul de bogat de cântari specifice hramului: „Am venit Maicuta”, „Maica cerului”, „Cu cântare de marire”, „O Marie frumos nume” si multe altele.
Dupa traditie, în postul Adormirii Maicii Domnului din 1-14 august, în fiecare biserica din fiecare comunitate ortodoxa se fac rugaciuni specifice: Paraclisul Maicii Domnului, Acatistul Maicii Domnului si se pregatesc cântari mariene. Fiecare comunitate care se pregateste cu o pricesiune pentru sarbatorirea hramului de la Manastirea Moisei îsi pregateste câte un repertoriu destul de bogat din cântarile exersate în timpul postului Sfintei Marii. Fiecare procesiune este pregatita în mod special de catre preot, uneori de catre cantor sau de catre un profesor sau profesoara de muzica ori de catre un credincios experimentat.
În ziua de ajun al praznicului, 14 august, si în dimineata de 15, procesiunile vin la manastire din toate partile, purtând cruci si prapori noi, frumos împodobiti, având în vârf buchete de flori. Procesiunile sunt învesmântate în costume nationale traditionale, în care, sub raport cromatic, predomina albul. Fiecare procesiune îsi are participantii grupati în formatie dupa vârte: în fata rânduiti copiii urmati de adolescenti, de tineri, iar în urma lor maturii si vârstnicii. Toti cânta imnuri închinate Maicii Domnului. Muntii le preiau si prin ecouri le transmit din culme în culme. Unele procesiuni vin pe Drumul Izvorului Negru din jos, altele pe acelasi drum din sus, dar sunt si care vin din partea sudica peste munti, pe poteci.
Procesiunile care vin de pe drum, intra pe poarta, pe sub bolta înalta a maretului turn clopotnita si înainteaza pe aleea principala în incinta manastirii. Multimea adunata din timp face loc procesiunilor. Totul se defasoara în ordine si armonie. Procesiunile care vin peste munte se încadreaza în rândul celorlalte. Procesiunile înconjoara de trei ori cele doua biserici, fiecare cântând din repertoriul sau. Apoi câte o procesiune intra în biserica mare, unde toti îngenunchiaza, rostesc o rugaciune si se retrag în vasta gradina, catre sopron, facând loc alteia.
Uneori, la înconjurarea bisericilor, procesiunile se ajung unele pe altele si se formeaza un lant de procesiuni. Acelasi lant de procesiuni se formeaza si dupa Sfânta Liturghie, înainte de plecarea de la manastire spre casele lor. La câte un hram sunt prezente câteva zeci de asemenea procesiuni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *